GUIDE: Sådan startede vi webshop og virksomhed

Guide til at starte din egen virksomhed eller webshop
Billede via Pinterest

Hvis du selv går med drømmen om at starte din egen hjemmeside, webshop eller virksomhed – så er du helt sikkert landet det rigtige sted. Vi har længe snakket om at lave en slags how-to-guide, fordi vi får rigtig mange spørgsmål om hvordan det rent praktisk fungerer. Så her er den: Vores ultimative guide til hvordan vi startede vores webshop.

LÆS OGSÅ: Idéen om at starte en webshop

Step 1: Vælg et navn som er ledigt

Efter vi havde besluttet, at vi ville kaste os ud i projektet om at starte en webshop, skulle vi bestemme os for et navn. Det lyder ret simpelt – men det var det virkeligt ikke! Vi var enige om at vi ville have mange forskellige produkter i webshoppen, så navnet kunne ikke knytte sig til de varer, vi solgte. Det var selvfølgelig også vigtigt, at navnet var ledigt, og at vi kunne få vores eget domæne med navnet. Så hver gang vi kom på noget, dobbelttjekkede vi altid, at vi nu også kunne lave en hjemmeside med det navn. Du kan tjekke, om dit ønskede websitedomæne er ledigt hos alle webhoteller – fx hos Unoeuro. Det er selvfølgelig også vigtigt at tjekke, hvad du har af muligheder for at kunne bruge dit navn på sociale medier. Foretag evt. en søgning på Facebook og Instagram med dit ønskede navn, og se hvilke andre sider, personer eller virksomheder, der kommer op. Hvis det er ledigt, er du heldig, men tænk også på, om der er nogle lignende, der kunne forveksles med dit?

Når du har fundet et cool navn og tjekket, at domænet er ledigt, og at du kan bruge navnet, eller en variant af det, på sociale medier, skal du også være sikker på, at der ikke er andre virksomheder i Danmark, som har samme navn. Det kan du gøre i det officielle CVR-register på Virk.dk.
Det var Julia, der fik idéen til vores navn, som helt simpelt er vores forbogstaver J og M. Vi er glade for navnet, fordi det ikke binder sig op på noget produkt, og er simpelt for alle at udtale.

Step 2: Køb webhotel og domæne, og opsæt e-mail

For at kunne lave en webshop eller en hjemmeside i det hele taget, skal du købe et webhotel. Du betaler altså for at nogen “hoster” dit domæne på deres server. Når dine kommende kunder, eller besøgende på dit website, indtaster din webadresse, er det dit webhotel, der søger for, at hjemmesiden vises. Det er heldigvis ikke særlig dyrt at købe et webhotel (Kan fås for helt ned til 10-20 kr/måned.) Her udover skal du også betale for dit domæne. Jeg vil anbefale, at købe webhotellet og domænet samme sted, for at holde det hele mere overskueligt. Vi valgte at bruge Unoreuro, men et andet godt bud er One. Unoeuro er lidt billigere, men til gengæld er One måske mere brugervenligt. Unoeuro fungerer i hvert fald godt for os. Men valget er dit, og der er selvfølgelig også mange andre om buddet.

Det er DK Hostmaster, som styrer alle danske domæner. Altså alle websites, der ender på .dk. Men du kan godt bestille og købe dit domæne igennem dit webhotel, så bare følg vejledningen hos den udbyder, du vælger at bruge.

Når du har købt et webhotel og domæne, skal du lave en e-mail til din virksomhed. Vi var i hvert fald glade for at vi have gjort det helt fra starten, så vi havde alle henvendelser vedrørende JM Company samlet på vores virksomhedensmail. Når du har købt et domæne, er det nemligt også muligt for dig at lave en professionel email, som fx info@jmcompany.dk.

Step 3: Sådan registrerer du din virksomhed

Vi valgte at stifte et selskab, men faktisk behøver du ikke have et CVR-nr, hvis ikke du regner med at omsætte for over 50.000 kr på et år. Vi valgte at stifte et ApS, et anpartsselskab. For at gøre det, skal man kunne dokumentere, at man har 50.000 kr i startkapital. Det er ens bank, der bekræfter, at man har pengene på en erhvervskonto, så for at kunne stifte en virksomhed, er du faktisk nødt til først at få en aftale med din bank om at åbne en erhvervskonto.
Heldigvis kendte vi en, som gerne ville investere i JM Company, men gør du ikke det eller har pengene selv, er det også blevet muligt at starte et iværksætterselskab, IVS. Her skal man kun have 1 kr i startkapital. Det lyder måske nemt, men husk, at det også kræver kapital, at kunne starte en virksomhed. Du må i starten også regne med at bruge nogle penge, inden der kan genereres omsætning. Den behøvede kapital er selvfølgelig afhængig af hvilken slags virksomhed, der er tale om.
Vi fik en revisor til at registere virksomheden, men du kan også selv gøre det på virk.dk, hvor der også er mere hjælp at hente.

Step 4: Design din hjemmeside

Nu kommer vi klart til den mere sjove del! Når du har købt dit webhotel (og registreret din virksomhed), skal du til at designe din hjemmeside. Hvis du kender en multimediedesigner eller en anden, som er dygtig til HTML-kodning, kan I selv kode hjemmesiden, og lægge den på dit nye webhotel. Men for alle andre dødelige, er det nemmeste at bruge et content management system (CMS). Det er altså et program, der gør det nemt for dig at tilføje sider, moduler, billeder og tekst uden at skulle kode.

Hvis du har valgt Unoeuro som dit webhotel, følger der disse CMS-systemer med, som du nemt og hurtigt kan installere:

cms-systemer-til-din-hjemmeside

Jeg har kun arbejdet med Drupal og Wordpress, så det er dem, jeg lige kort vil nævne her.
Er det første gang du skal lave din egen hjemmeside, vil jeg helt klart anbefale Wordpress. Det er verdens største CMS, der findes plug-ins til stort set alt og du har mange forskellige temaer at vælge mellem. En anden fordel er, at du altid kan finde en Youtube-video, der kan hjælpe dig, hvis du støder på et problem i Wordpress. Drupal er godt til større virksomheder, fordi man kan genbruge mange elementer på flere sider. Men i forhold til brugervenlighed, er Wordpress klart vinderen.

Log-in gennem dit webhotel, installér dit fortrukne CMS og du er klar til at lave din hjemmeside. Men hav tålmodighed! Selvom man bare gerne vil lave en fantastisk hjemmeside her og nu, tager det tid at lære. Jo mere du arbejder med det, jo nemmere og sjovere bliver det. Så bare klø på, se en masse Youtube-videoer og du vil snart se, at der er uendelige muligheder med Wordpress.

Vi startede JM Company i sommeren 2017, hvor vi sad i to måneder og arbejdede på vores hjemmeside. Hvis du, ligesom os, har valgt at starte dit website op sammen med andre, vil jeg anbefale, at der er en, som sidder med hovedansvaret for hjemmesiden (og jer andre selvfølgelig har ansvaret for nogle andre ting!) Det er nemmest, hvis der er en, som designer og arbejder på hjemmesiden, fremfor hvis I sidder flere, der skal blive enige om hver eneste detalje. Både Julia og jeg kan arbejde med Wordpress, men da vi opbyggede hjemmesiden, var det Julia, som stod for den. Gennem hele processen snakkede vi selvfølgelig hele tiden om hvad der var godt og skidt, men der var kun én som rent praktisk sad og arbejdede på den. Det gav i hvert fald et godt workflow for os.

Step 5: Installer e-commerce (hvis dit website også skal være en webshop)

Har du også nogle produkter, som du vil sælge på dit website, skal du bruge et e-commerce system. Hvis du bruger Wordpress, kan du gratis installere WooCommerce. Her er altså alle disse funktioner, som du kender fra en almindelig webshop. Visning af varerene, lægge i kurven, check-out og et mail-system som sender automatiske mails til dine kunder, når de har foretaget et køb. Du kan finde WooCommerce i Wordpress under “Plug-ins,” og så installere det derfra. Et andet nemt ecommerce-system er Shopify.

Tak fordi du læste med

Jeg håber, at du kunne bruge vejledningen her. Hvis du opretter en konto (fx gennem et køb her på shoppen), er det muligt at kommentere. Kom meget gerne med dine kommentarer eller egne erfaringer.
Hvis du selv har en lille webshop, og har lyst til sparring , så skriv endelig til os på mail!

Bag artiklen

marie-jmcompany

Marie, 26 år
Jeg er den ene af de to stiftere bag webshoppen JM Company.
Julia og jeg åbnede webshoppen i septemer 2017, og vi har siden forhandlet et udvalgt sortiment af smykker, solbriller og andre accessories. Du kan læse mere om os lige her.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Scroll to top